Na 95 jaar komt plotseling op de rommelmark in Weerselo een fraai dorpsbeeld van Bedum boven water.
Het schilderij met een fraai dorpsbeeld van Bedum dook voor een paar weken geleden op bij de Rommelmarkt van Weerselo. Het was een onderdeel van een boedel van een nazaat van één van de eigenaren van de Tabaksfabrieken Heuping en Bloemen in Ootmarsum. De kinderen als erfgenamen hadden datgene uit de boedel meegenomen waar interesse in was en niets wetende van Bedum of van R. Prins ging het restant van de boedel dus naar de Weerselose markt voor een verdere verkoop. Een antiekhandelaar/verzamelaar zag wel de kwaliteit van het werk en ook wel de naam R.Prins er onder staan en kende ook wel de etsen Riekele Prins maar was niet zeker of het een echte “Riekele Prins” was. Thuiskomende ging deze man uit Enschede even Googelen en kwam al gauw op de site www.riekeleprins.nl terecht waar hij tot zijn stomme verbazing een foto van het schilderij zag. De eigenaar van de site bleek deze foto eens gekregen te hebben van een de Bedumer heer van Dis. Deze gepensioneerde boer inmiddels overleden had ook de “Riekele Prins-hobby” en had door de jaren heen heel veel informatie van de bekwame Bedumer schilder verzameld en hierbij veel mensen bezocht die werken van Riekele in het bezit hadden. Van Dis maakte dan systematisch hiervan een foto. Voor zijn dood is deze verzamelde informatie in handen gekomen van de eigenaar van de Riekele Prins site en is nu dus voor een ieder beschikbaar die daar interesse in heeft. Als een speer ging de handelaar van Enschede weer terug naar Weerselo waar gelukkig het schilderij nog steeds niet was verkocht. Voor een rommelmarktprijs werd het schilderij toen dus aangekocht. Thuis werd het schilderij door de handelaar aan de site eigenaar aangeboden en verkocht voor een bedrag naar waarde en is nu met een betere foto aan de site toegevoegd. De handelaar had met deze deal een “goede dag”! Natuurlijk was hem dat als “ontdekker” van het werk van harte gegund.
Achter op het schilderij bevond zich een etiket van de lijstenmaker Jur Gazendam uit de Kijk in ’t Jatstraat 57 die tot 1942 de verkoop van Riekele’s schilderijen verzorgde. Het is dan ook door Gazendam verkocht of mogelijk gelijst. Dat betekent dat het schilderij stamt uit de tijd van de jaren 30 omdat het talent van Riekele in die jaren tot ontwikkeling is gekomen. Het is in ieder geval voor 1942 is geschilderd.
Ook bevond zich nog een oud etiket met naam en deel van een naam en adres achter op het etiket en waarschijnlijk Noordwolderweg 6 te Bedum welk kan worden toegeschreven aan de eerste eigenaar. Hoe het daarna in Twente is gekomen is nog een raadsel.
Daarnaast is nog een kranten artikel van het Nieuwsblad van het Noorden uit 1957 achterop bevestigd met de “restauratie” van de Walfridustoren met een nieuwe en dus huidige torenspits.
Immers daarvoor heeft de toren een tijd gekend met een platte bovenkant omdat de originele spits door een brand in 1911 is vernietigd.
En laat nu het schilderij gevonden in Weerselo nu net die periode tonen van de oude spits van voor 1911.
Het schilderij laat naast een oud dorpsbeeld van voor 1911 prachtig zien hoe de toren indertijd qua stijl in harmonie was met de 2 andere torens. Dit geeft tevens aan dat de huidige vorm van de toren esthetisch gezien niet al te fraai is te noemen en men in de jaren 50 weinig gevoel voor restauratie heeft gehad. Hopelijk komt er nog eens een tijd dat die historische fout nog eens wordt hersteld met een correcte spits!
Riekele heeft in de jaren 30 meerdere schilderijen gemaakt met het dorpsbeeld van Bedum van voor 1911 vanuit documenten. Immers hij was toen nog maar 6 jaar oud tijdens de toren brand van 1911. Overigens heeft Riekele Prins relatief gezien weinig olieverf schilderijen gemaakt omdat hij meer ambitie had voor tekeningen en etsen. Hij wordt dan ook wel genoemd: “De etser van het Groninger landschap”.
Het schilderij was qua schildertechniek een hoogstandje van Riekele met een fraaie lichtinval van de ochtendzon waarbij de torens en kerk prachtig met zon- en schaduwzijden waren uitgevoerd. Ook was het schilderij nog in topconditie waarbij het waarschijnlijk in de tijd eens is schoongemaakt en opnieuw van een vernislaagje is voorzien. Maar dit is niet zeker. Het is met olieverf op linnen geschilderd en is mooi strak gezien het doek via een marouflé techniek op paneel was geplakt. Dit heeft Riekele wel vaker gedaan.