Snelle verbinding met de Randstad verder weg dan ooit.
Het klinkt te mooi om waar te zijn, de maximale snelheid op de snelwegen wordt verlaagd naar 100km/uur en we zijn volgens de voorstanders toch sneller op onze bestemming en minder kosten kwijt. Maar is dit wel waar?
Laat het voorop staan dat we allemaal een gezonder en veiliger leefomgeving willen. Maar is het verlagen van de maximale snelheid geen symboolpolitiek? Want de stikstof (stikstofoxiden / NOx) uitstoot op de snelwegen wordt door deze maatregel volgens berekeningen tussen de 0.1 en 0.2 % verlaagd, verwaarloosbaar klein.
Stikstofdepositie per bron
Stikstofdepositie is het neerdalen van stikstof vanuit de lucht op de grond.
Deze tabel laat zien welke bronnen stikstofdepositie veroorzaakten in 2018.
Het snelwegverkeer draagt maar voor een paar procent bij aan de totale stikstofdepositie in de Natura-2000 gebieden. Bovendien wordt dit vooral veroorzaakt door dieselvoertuigen. In Nederland zijn er ruim 8.5 miljoen personenauto's. Daarvan hebben er maar 1,2 miljoen een dieselmotor. Verder rijden er 1,1 miljoen bestelbusjes, trekkers, autobussen en vrachtwagens rond. Ook deze hebben vaak een dieselmotor. Maar voor deze auto's gaat de maximale snelheid niet met 30km/uur omlaag. De natuur gaat van de snelheidsverlaging dus niets merken.
Randstad bij vuilste gebieden Europa
De verlaging van de snelheid zal voor de stikstofreductie in de Randstad weinig effect hebben omdat de maximale snelheid in de Randstad op maar weinig plekken 130km/uur is en door de overbelasting van de wegen sta je in de randstad ook vaak in de file.
Maar de maatregel kan voor het Noorden wel eens heel slecht uitpakken. Veel bedrijven in het Noorden werken door het hele land en dan met name in de Randstad. Dit is noodgedwongen omdat er in het Noorden eenvoudigweg te weinig werk is. Als je met de auto van Groningen naar bijvoorbeeld Amsterdam of Almere rijdt via de A7 en A6 (ca. 150km), dan kan je het hele traject 130km/uur rijden. Als de maximale snelheid verlaagd wordt naar 100km/uur dan ben je straks heen en terug 45 minuten langer onderweg.
Je hebt dan wel een brandstofbesparing van 2 euro maar als bedrijf moet je wel de extra reistijd doorberekenen aan je klant. Iedereen begrijpt dat dit uiteindelijk werkgelegenheid gaat kosten in het Noorden.
Of de veiligheid op de weg door de verlaging verbeterd wordt is ook maar de vraag, want het is algemeen bekend dat hoe langzamer we rijden hoe meer andere dingen we denken te kunnen doen achter het stuur en hoe onveiliger het daardoor wordt op de weg. De tijd zal het leren.
Te veel stikstofneerslag is slecht voor de natuur. Daarom is er een natuurvergunning of een ander toestemmingsbesluit nodig voor activiteiten (bijvoorbeeld in de landbouw, woningbouw, wegenbouw of de industrie) waar stikstof bij vrij komt. Door de verlaging van de maximale snelheid is er een heel klein beetje ruimte vrijgekomen om o.a. vergunningen uit te delen voor bouwprojecten. Stikstofreductie krijgen we pas als er echte maatregelen genomen worden. Deze maatregelen gaan werkgelegenheid kosten, veel werkgelegenheid.