Ook de modewereld ontwaakt langzaam, nu maatregelen versoepelen. Er worden weer modeshows gehouden. Vaak zonder publiek. Eigenlijk moet alles anders als het om de mode gaat.
Bij mode denk je aan winkels, maar aan de collecties die in de winkels hangen is een traject voorafgegaan. Eén van de belangrijkste aspecten daarvan zijn modeshows. Ook die shows konden vanwege de corona-crisis niet doorgaan.
Er werden meerdere modeshows online gehouden om risico’s te vermijden. Inmiddels zijn er wel weer live-modeshows, maar zonder publiek. Kleding en tassen worden in stilte geshowd.
De keuze voor een live modeshow was geen moeilijke voor het Franse modehuis Dior, die hiermee één van de eerste is. “Als het op mode aankomt, is er niets emotioneler dan een échte modeshow. We willen hiermee een boodschap van hoop, optimisme en, voor sommigen, rebirth afgeven na deze moeilijke periode”, zo vertelt Pietro Beccari, CEO en directeur van Dior, aan de pers.
Kijk online voor de nieuwste collectie van Ted Baker
Het Britse Burberry kiest voor een modeshow in de buitenlucht. Vermoedelijk zal daar de damestassen weer hoge ogen gooien. Even Brits is het merk Ted Baker, dat nog niet van zich heeft laten horen als het gaat om de nieuwste collectie ted baker tas . Mogelijk kun je daar online veel over te weten komen.
In ieder geval zijn de shows van Burberry en Dior, de een in Engeland en de ander in Italië, op een livestream te volgen, via de sociale mediakanalen van de modehuizen.
Geen Black Friday meer
Naast de veranderingen wat de modeshows betreft is er veel meer aan de hand in de mode-industrie, die volgens meerdere ontwerpers en labels een andere toekomst tegemoet gaat, ten gevolge van de coronacrisis.
Volgens ontwerpers is het tijd voor een andere aanpak en een andere ‘modekalender’, zoals bijvoorbeeld twee collecties per jaar in plaats van vier. Een groep ontwerpers onder leiding van de Belgische Dries van Noten meldt dat ze de traditionele seizoenskalender van de industrie volledig willen veranderen en bovenal efficiënter willen maken. In plaats van de wintercollecties te verkopen in het voorjaar en lentecollecties in het najaar, is het doel om kleding te verkopen in de tijd van het jaar waarin ze gedragen worden.
De groep wil ook dat retailers de kortingen aan het einde van het seizoen uitstellen tot januari en juli en afzien van grote sale-momenten in het middenseizoen. Dat zou betekenen: geen Black Friday meer.
Partner bijdrage